Email  zurück zur Homepage  eine Stufe zurück
Medium Fiction Post-Modern Literature Media
Hauptseminar: The Medium is the Fiction: Post-Modern Literature and the Media. Dr. Peter Schneck, SoSe 2001

Selected Bibliography of Secondary Texts

Abelman, Robert. 1998. Reaching a Critical Mass. A Critical Analysis of Television Entertainment. Mahwah: Lawrence Earlbaum.

Allen, Robert C., ed. 1987. Channels of Discourse. Television and Contemporary Criticism. London: Routledge.


Barrett, Edward, ed. 1989. The Society of Text: Hypertext, Hypermedia, and the Social Construction of Information. Cambridge: Harvard UP.


Bartels, Klaus. 1990. "Kybernetik als Metapher. Der Beitrag des französischen Strukturalismus zu einer Philosophie der Information und der Massenmedien." Kultur. Bestimmungen im 20. Jahrhundert. Ed. H. Brackert und F. Wefelmeyer. Frankfurt: Suhrkamp. 441-74.


Baudrillard, Jean. 1980. "The Implosion of Meaning in the Media and the Implosion of the Social in the Masses." The Myths of Information. Ed. Kathleen Woodward. Madison: Coda. 137-48.


———. 1988. "Simulacra and Simulations." Selected Writings. Ed. Mark Poster. Stanford: Stanford UP. 166-84.


Benjamin, Walter. 1980. "Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit (2. Fasssung)." Gesammelte Schriften. 1, 2. Ed. Rolf Tiedeman und Hermann Schweppenhäuser. Frankfurt: Suhrkamp. 473-508.


———. 1980. "Der Erzähler." Gesammelte Schriften. 2, 2. Ed. Rolf Tiedeman und Hermann Schweppenhäuser. Frankfurt: Suhrkamp. 438-65.


Best, Andrea. 1995. In/Animations: Die Medien in den Romanen von Thomas Pynchon. Trier: Wissenschaftlicher Verlag.


Bolz, Norbert. 1990. Theorie der Neuen Medien. München: Fink.


Bourdieu, Pierre. 1998. Über das Fernsehen. Frankfurt: Suhrkamp.


Doane, Mary Ann. 1988. "Information, Crisis, Catastrophe." Logics of Television. Ed. Patricia Mellenkamp. London: BFI. 222-39.


Dubost, Jean-Pierre, ed. 1994. Bildstörung. Leipzig: Reclam.


Ellis, John. 1982. Visible Fictions. Cinema:Television:Video. London: Routledge.


Elsner, Monika, und Thomas Müller. 1988. "Der angewachsene Fernseher." Materialität der Kommunikation. Ed. Hans Ulrich Gumbrecht und Klaus Ludwig Pfeiffer. Frankfurt/M.: Suhrkamp. 392-415.


Fiske, John. 1987. Television Culture. London: Methuen.


Griem, Julika, ed. 1998. Bildschirmfiktionen. Interferenzen zwischen Literatur und Neuen Medien. Tübingen: Narr.


Gumbrecht, Hans Ullrich, und Klaus Ludwig Pfeiffer, eds. 1988. Materialität der Kommunikation. Frankfurt: Suhrkamp.


Heibach, Christiane. 2000. Literatur im Internet. Theorie und Praxis einer kooperativen Ästhetik. Berlin: dissertation.de.


Hörisch, Jochen. 2001. Der Sinn der Sinne. Eine Geschichte der Medien. Frankfurt/M.: Eichborn.


Humm, Peter. 1982. "Reading the Lines: Television and New Fiction." Re-Reading English. Ed. Peter Widdowson. London: Methuen. 193-206.


Keesey, Douglas. 1993. Don DeLillo, Twayne's United States Authors Series. New York: Twayne.


Kittler, Friedrich, 1989. "Fiktion - Simulation." Philosophien der neuen Technologien. Ed. Ars Electronica. Berlin: Merve. 57-79.


———. 1993. "Die Welt des Symbolischen - eine Welt der Maschine." Technische Schriften. Leipzig: Reclam. 58-80.


LeClair, Tom. 1996. "The Prodigious Fiction of Richard Powers, William Vollmann, and David Foster Wallace." Critique. 38 (1):12-37.


Mankiewicz, Frank, und Joel Swerdlow. 1978. Remote Control. Television and the Manipulation of American Life. New York: Times.


Marris, Paul, und Sue Thornham, eds. 2000. Media Studies: A Reader. 2 ed. New York: New York UP. McLuhan, Marshall. 1964. Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGraw-Hill.


———. 1967. "Televsion in a New Light." The Meaning of Commercial Television. The Texas-Stanford Seminar 1966. Ed. Stanley T. Donner. Austin: U of Texas P. 87-107.


Newcomb, Horace, ed. 1987. Television. The Critical View. Oxford: Oxford UP.


Olson, Scott R. 1987. "Meta-Television: Popular Postmodernism." Critical Studies in Mass Communication. 4 (3):284-300.


Peper, Jürgen. 1984. "Postmodernismus: 'Unitary Sensibility' (Von der geschichtlichen Ordnung zum synchron-environmentalen System)." Postmodernism in American Literature. A Critical Anthology. Ed. Manfred Pütz und Peter Freese. Darmstadt: Thesen Verlag. 166-87.


Peters, John Durham. 1999. Speaking Into the Air. A History of the Idea of Communication. Chicago: U of Chicago P.


Purdy, Jedediah. 1999. For Common Things. Irony, Trust, and Commitment in America Today. New York: Random House.
Schnell, Ralf. 2000. Medienästhetik. Stuttgart: Metzler.


Schumacher, Heidemarie. 2000. Fernsehen femsehen. Modelle der Medien- und Fernsehtheorie. Köln: Dumont.


Seiter, Ellen, Hans Borchers, Gabriele Kreutzner, und Eva-Maria Warth, eds. 1989. Remote Control, Television, Audiences, and Cultural Power. London: Routledge.


Thorburn, David. 1987. "Television as an Aesthetic Medium." Critical Studies in Mass Communication. 4 (2):161-73.


Tichi, Cecilia. 1991. Creating an American Television Culture. New York: Oxford UP.


Turing, Alan M. 1950. "Computing Machinery and Intelligence." Mind 59 (236):433-60.


Wallace, David Foster. 1988. "Fictional Futures and the Conspicously Young." Review of Contemporary Fiction. 8 (3):36-53.


———. 1993. "E Unibus Pluram: Television and American Fiction." Review of Contemporary Fiction. 13 (2):151-94.


Weber, Samuel. 1994. "Zur Sprache des Fernsehens: Versuch einem Medium näher zu kommen." Bildstörung. Gedanken zu einer Ethik der Wahrnehmung. Ed. Jean-Pierre Dubost. Leipzig: Reclam. 72-88.


Wiener, Norbert. 1953. "What is Cybernetics?" Readings in Philosophy of Science. Ed. Philip K. Wiener. New York: Charles Scribner. 100-11.


Winter, Rainer. 1995. Der produktive Zuschauer. Medienaneignung als kultureller und ästhetischer Prozeß. München: Quintessenz.


Woodward, Kathleen, ed. 1980. The Myths of Information: Technology and Postindustrial Culture. Madison: Coda.
Anfang

Medium Fiction Post-Modern Literature Media
Email  zurück zur Homepage  eine Stufe zurück
© by Herbert Huber, Am Fröschlanger 15, 83512 Wasserburg, Germany, 9.5.2001